פעילויות

הכרות עם ילדי הגן
הכרות חוויתית בין תלמידי כיתות ה' לילדי הגנים:
משחקי הכרות, קטעי מוזיקה, סיפורת, שירה
ועוד כיד הדמיון הטובה . . .
הכרות עם מחלקת העופות
הכרות עם מחלקת העופות
נושא: הכרות עם מחלקת העופות.
* סיפורים על הציפורים. (כתבות מעיתונים, אינטרנט
ועוד…)
* שירים על ציפורים. (קן לציפור-ח.נ.ביאליק, נחליאלי קטן, עוף גוזל ועוד..)
* ציורים של ציפורים (לחבר סיפור לציור, לצבוע, למתוח קו ממספר למספר...)
* משחקים בנושא ציפורים ( פאזל, הרכבה, לוטו, סולמות, מבוכים ועוד..)
שאילת שאלותם:
* מה ידוע לכם על הציפורים ?
* מה הייתם רוצים לדעת על הציפורים ?
* איפה לדעתכם נוכל לראות ציפורים ?
* מתי נתקלתם בציפור ?
* מה אתם מרגישים ביחס לציפורים ?
* האם יש לכם ציפורים בבית?
הערה: יש אפשרות להתמקד בשאלה אחת- מה הייתם רוצים לדעת על הציפורים.
* תצפית:
לצאת לחצר הגן לבדוק האם יש ציפורים בסביבה.
לנסות לזהות בעזרת המגדיר את סוג הציפור.
לשוחח אודות כללי התנהגות בעת צפייה בציפורים. (לשמור על שקט מירבי, להתקרב אל ציפורים בצעדים איטיים, ללא תנועות מיותרות וללא השמעת קול. התנהגות בלתי זהירה מפחידה את הציפורים ומרחיקה אותן, לכן יש לתרגל בגן את כללי התנהגות בצפייה בציפורים!)
סיום הפעילות בשיר ובריקוד הציפורים של החונכים והחניכים.
מבנה הגוף של הציפור
פעילות מספר 3
נושא: הכרת מבנה הגוף של הציפור
הציוד הנדרש: תמונות של ציפורים,מדריך "ציפורי ארצנו", דגם של ציפור, אטב, סוגי זרעים, משקפת, פלסטלינה, קלסר, כלי כתיבה, מצלמה.
המטרה: מבחינים בין חלקי הגוף של הציפור:
מושגים: ראש: קודקוד/ עיינים/ מקור
גוף: אברה/ כנף/ זנב/נוצה.
רגל: אצבעות/טופר.
תאור פרטים מורפולוגיים: גודל עין, אורך צואר,וכו'
אפשרויות לפעילויות:
* רשימת חלקי הגוף להשלמת מפה אילמת.(ראה דף מצורף)
* פזל- השלמת חלקי גוף.
* בניית דגם של ציפור מחומרים מזדמנים או מפלסטלינה (החונך ידאג לציוד)
* צביעה של חלקי הגוף של העוף לפי התאמה בין הצבע לאיבר.
המקור:
למה משמש המקור? (לתפיסת המזון ובליעתו,הוא מותאם לסוגי המזון השונים)
פעילות:
נסו בעזרת אטב/ פנצטה לתפוס את סוגי המזון השונים (סוגי זרעים/לנקר פרי ולהכניסם לתוך כוס. (האם זה קשה ? מה הרגשתם? חשבו אם לא היו לנו שיניים ולשון האם היה אפשר לאכול???)
כיצד משתמש העוף במקורו לאכילה? (ניקור, חובט בו, בליעה, פיצוח, מניע את מקורו לצדדים או קדימה)
תאר את המקור :
- אורך (ביחס לראש),
- צורה (ישר, כפוף, דק, שטוח, חד וכו')
- צבע
התאמת מקורים למזון העופות: (ראה דף מצורף) (בצורה יצירתית – פלסטלינה הכנת דוגמאות של מקורים והתאמה למזון, ציור וצביעה, וכו'
רגלי הציפור
מפגש מספר 4:
נושא: רגלי הציפור
הרגלים-
-בדקו את הרגליים: (בעזרת דגם או תמונה)
-כמה רגליים יש לציפור?
-כמה אצבעות (טופר) יש בכל רגל?
*העריכו את אורכן של הרגליים יחסית לאורך הגוף (מזנב ועד צוואר)
*מה צבע הרגליים?
*מהי צורת הרגלים? (רחבה ,עדינה,קרומי שחיה וכו')
*מיקום עמדת הרגלים בגוף? (קדמיות,אחוריות או באמצע)
התאם את צורת הרגלים לצורת ההליכה (אפשר להביא נעלי סנפיר ולתת לילדים להתנסות) רצ"ב ציור מתאים.
פעילות: התאימו את הציפור / עוף לרצועת שטח אופיינית (סביבת חיים: חוף ים,בריכה וכו') על-פי רגליים מקור וצואר.
*בכל פעילות יש לצאת לתצפית בחצר הגן – לבדוק האם יש ציפורים בסביבה ולנסות לזהות בעזרת המגדיר את סוג הציפור.
לא לשכוח כללי התנהגות בצפייה בצפורים!
הנוצה
הנוצה
נושא: הנוצות
הציוד הנדרש לפעילות :סוגי נוצות, דגם של ציפור, מגדיר ציפורים,בניקולור / זכוכית מגדלת, קלסר, כלי כתיבה, מצלמה.
מושגים: נוצה, פלומה, קולומוס, דגל, ניצב, אברות האמה, האברות היד,סוככות.
גופם של העופות מכוסה כולו נוצות .
מבנה הנוצה:
התבוננו בסוגי הנוצות השונים בעזרת זכוכית מגדלת :
* נסו לצייר את הנוצה.
- מבנה הנוצה:
הקולמוס: הוא חלקו התחתון של הקנה והוא נעוץ ברובו בעור של הציפור.
הניצב: הוא החלק העליון של הקנה שמשני צידיו מתפרש הדגל.
הדגל: בנוי מסעיפים.
האברות: נוצות צורה גדולות במיוחד המשמשות לתעופה נמצאות בזנב
ובכנפיים.
* האם יש הבדל בין סוגי הנוצות?(צבע, גודל, מגע)
* טיפוסי הנוצות העיקריים:
1. נוצות צורה –עוטפות את הגוף ומקנות לו את צורתו החיצונית.
2. נוצות פלומה- חסרת קנה, רכה, אווריריות מכסות את גוף האפרוחים והגוזלים בעופות בוגרים הן חבויות לרוב מתחת לנוצות הצורה.
כיצד עופות החיים במים מסוגלים לצאת מן המים ולעוף?
מה עושים הציפורים כשיורד גשם?
* כדאי לאפשר לילדים להעלות השערות, לפני שמבצעים ניסוי.
כדי לענות על שאלה זו נבצע ניסוי:
החומרים הדרושים:
מים, שמן, 2 כוסות חד פעמי, 2 נוצות.
מהלך הניסוי:
א. קחו מים ושמן שפכו לתוך כוס חד פעמית .
כתבו או ציירו מה קורה לשמן בתוך המים?
ב. קחו נוצה מירחו מעט שמן , טבלו את הנוצה בתוך כוס מים או אמבט מים.
ראו מה קורה?
מסקנות:
עופות המים מורחות בעזרת המקור נוזל שמנוני שנפרש מבלוטות שבבסיס הזנב .
שכבה שמנונית מונעת חדירת מים לעור הדק והרגיש של הגוף.
תפקידי הנוצות:
* שמירת חום גוף.
* תעופה.
* חיזור- משיכת בני המין השני.
פתגמים: "משקל נוצה"
"רך ונעים כנוצה"
מה מסמלים הפתגמים?
הזנב
הזנב
נושא: הזנב
* מהו לפי דעתכם תפקיד הזנב?(איבר ההיגוי העיקרי)
* התבוננו בזנבות ציפורים שונים האם יש הבדל?
* לאיזה בעלי-חיים שאתה מכיר יש זנב? (כלב- האם יש תפקיד חשוב לזנב?)
סיכום:
יצירה :
בניית דגם של ציפור מחומרים מזדמנים או בניית מובייל של ציפורים.
* לצאת לתצפית בחצר הגן – לבדוק האם יש ציפורים בסביבה ולנסות לזהות
בעזרת המגדיר את סוג הציפור.
לא לשכוח כללי התנהגות בצפייה בצפורים!
תעופת ציפורים
תעופת הציפורים
הציוד הנדרש: פוחלץ של ציפור, שלד של ציפור, נוצות ודגמי טיסנים.
נייר להכנת טיסן + נוצות, סרט מידה, קלסר, כלי כתיבה ומצלמה.
צורת הגוף של הציפורים (עופות) היא אוירודינאמנית מותאמת לחציית האויר.
תכונות המתאימות לתעופה (עצמות גוף חלולות וקלות, כסות נוצות, בעלי
כנפיים, ראש קטן יחסית לגוף, מבנה הגוף: קדמת הגוף צרה ומתרחבת בהמשך
ושוב הולכת וצרה בחלק האחרוי של הגוף וכו').
פעילות יצירה:
הכנת טיסנים (נייר להכנת גוף הטיסן, ציפוי הטיסן בנוצות ו...)
- למה זקוקים הטיסנים ?
- מבנה הטיסן: התייחס לצורה החיצונית, בחלק הקדמי צר, במרכז רחב
ובחלקו האחורי צור, בעל צורה אווירודינמית כמו לציפור.
- גלגלים קטנים במרכז - לאיזון (אפשר להכין עפיפונים.
פעילות צפייה על ציפורים והטסת הטיסנים / עפיפונים.
תחרות הטסת הטיסנים: מדידת מרחק מי יגיע רחוק יותר ?
מה מאפשר להגיע רחוק יותר ?
צורת המעוף:
* מעוף חתירה.
* מעוף רפרוף.
* מעוף דאייה.
תקשורת חושים והתנהגות
מפגש מספר 8:
נושא: תקשורת חושים והתנהגות
איך הציפורים רואות אותנו?
חוש הראייה המפותח ביותר.
* תקשורת קולות בין ציפורים, תקשורת חזותית.
קולות ציפורים: הזמן הטוב ביותר להאזין לשירת הציפורים הן שעות הבוקר המוקדמות. בשעות אלה מזמרות הציפורים ב"מקהלת השחר", כל זאת עם התגברות אור הבוקר ועד הפסקת שירתן, כשהן פונות לחפש מזון.
פעילות האזנה לקולות הציפורים.
(קומו מוקדם מהרגיל והקשיבו לקולות הציפורים-לכיתות ה')
* תצפית בחצר הגן -לשבת בדום שתיקה ולהקשיב!
נסו לתאר בכתב את הקולות שאתם שומעים כמה קולות שונים שמעתם? האם
הצלחתם לזהות את הציפורים על פי קולן?
* "טקס" חיזור – הזכר זוקף צווארו כלפי מעלה, מקיש במקורו תוך הפשלת ראשו לאחור על הגב ומשמיע הקשות מהירות, אחר- כך הוא מחזיר את ראשו קדימה, מטה אותו מטה ופורש את כנפיו, הנקבה מבצעת נקישות מקור ומצג חיזור דומה לאחר טקסי חיזור באה הזדווגות.
פעילות יצירתית:
הכינו הצגה / תאטרון /סיפור/ ציור המתאר את טקס החיזור בין זכר לנקבה.
* קלטת של ציפורים – להשמיע לילדים.
* מוסיקה- קולות של ציפורים
אפרוחים או גוזלים
מפגש מספר 9:
נושא: אפרוחים או גוזלים ?
הציוד הדרוש: תמונות של אפרוחים וגוזלים שונים/ מגדיר לציפורים/ סוגי ביצים/ זכוכית מגדלת/ קלסר/ כלי כתיבה/ מצלמה.
כל העופות מטילים ביצים. מהביצים בוקעים אפרוחים או גוזלים?
פעילות:
התבוננו בתמונות של ציפורים והתאימו אפרוחים או גוזלים במקום המתאים .
דוגמאות:
- ציפורים שצאצאיהן אפרוחים: ברווז/ תרנגול/ חוגלה/ ברכייה וכו'
- ציפורים שצאצאיהן גוזלים: דרור/ עורב/ יונה/ צופית וכו'
פעילות מצאו את ההבדל בין האפרוחים לגוזלים?
התייחסו ל: כיסוי גוף- (אפרוחים גופם מכוסה פלומה צהובה, גוזלים גופם כמעט עירום ).
עיניים, תנועה, תזונה, הקשר לקן.
* מה הוא מקור השם אפרוחים? (עוזבי-קן).
* מה הוא מקור השם גוזלים? (חובשי-קן).
הבחנה בין המינים
מפגש מספר 11
נושא: קנים של ציפורים
הציוד הדרוש: חומרי גלם שונים לבניית קן (זרדים/גבעולים/ענפים צמר גפן/נייר גזור וכו') , תמונות או ציורים של קנים שונים, מגדיר ציפורים, קלסר, כלי כתיבה, מצלמה.
שאילת שאלות:
-איפה נמצאים הקנים?
-האם גודל הקן שונה מציפור לציפור?
-מי בונה את הקן?
-כמה ביצים מטילה הנקבה?
-מי דוגר על הביצים? מהו משך הדגירה?
-תוך כמה זמן יוצאים הגוזלים מן הקן?
- האם אתם מכירים בעלי-חיים אחרים, מלבד עופות/ציפורים, הבונים קן
לצאצאיהם? אם כן ספרו על שניים מהם.
פעילות יצירתית חווייתית : בניית קן
א.לפניכם חומרי גלם שונים נסו לבנות מחומרים אלה "קן אמיתי".
ב.בדקו האם הקן יציב כדי שהציפור תוכל לשבת בתוכו. שגודלו מתאים?
ג.לצאת לחצר הגן עם החניך ולשאול היכן להניח את הקן כדי שאולי הציפור
תגיע???
ד.למה בחרת במקום זה? מה מיוחד (בין השיחים, על העץ, עמוד חשמל וכו')
ה.לחשוב יחד מה יכול להביא את הציפורים אל חצר הגן?
קרוב עופות
מפגש מספר 12
נושא: קרוב עופות
כיצד נתקרב אל ונקרב את הציפורים?
"קרוב עופות" - פירושו מתן תנאים טובים לעופות כדי למשוך אותם לקרבתנו. כך נוכל לצפות בהם מקרוב ולעקוב אחר התנהגותם.
יש לספק להם מזונות האהובים עליהם, מים לשתיה ולרחצה.
פעילות בחצר הגן/ בחצר בית-הספר:
אפשר לקרב עופות גם על-ידי יצירת מקומות קינון מלאכותיים.
בנו קופסאות קינון והציבו אותן במקומות מוצלים בגינה, על גבי גזעים או על קירות הגן.
אפשר לבנות מתקני האכלה ממכלים ממוחזרים כמו קרטון חלב ומאיצטרובלים .
אפשר להגיש את המזון בצורות שונות:
- בוטנים לא קלויים – יצירת שרשרת מחבלים דקים והשחלת הבוטנים.
לחם יבש לפורר על מגש ולהניחו במקום מוגבה מהקרקע, פיזרו זרעים.
- רככו מרגרינה וערבבו בה גרעינים ושאריות מזון. הכניסו את העיסה לתוך
גביע לבן ריק ונעצו בתוכה ענף עץ דק. צננו במקרר עד שתתקשה. לאחר מכן
הוציאו את העיסה מהגביע, קשרו חבל לענף ותלו על העץ במקום מוצל.
- אפשר למלא בקבוק מי-דבש להאכלת צופיות.
- מלאו שקית, העשויה מרשת דקה, בזרעים שונים כמו: חמניות, בוטנים,
חיטה, יש לתלות במקום גלוי על ענף עץ.
מתקני האכלה
השיטה: פעילות פשוטה שהופכת את חצר הגן לאתר של טבע
על- ידי בניית מתקני האכלה והתקנתם, בתוצאות- מגוון
הציפורים ומספרם בחצר הגן יגדל.
קיימים מתקני האכלה רבים ושונים, כגון:
* שולחן האכלה
* מתקן צוף לצופית
* אמבט שתייה ורחצה
הדגשים בפעילות:
1. סוגי המזון המועדפים – משחק התאמה מקור-כלי-מזון.
2. הנחיות לגבי מיקום נכון של המתקן האכלה ולאופן התקנתו.
3. בעזרת מגדיר ציפורים נסו לזהות אילו ציפורים מגיעות לגן.
(הכנת מגדיר לציפורים מקומיות)
תחנות האכלה
1. שרשרת בוטנים או שיפודי בוטנים
מיועדת למשוך ציפורים ירגזים אל הגינה.
חומרים הדרושים:
חוט צמר באורך של מטר, מחט גדולה לצמר, 40 בוטנים בקליפה לא
קלויים.
אופן ההכנה:
- משחילים את המחט בחוט צמר.
- משחילים בעזרת המחט את הבוטנים בקליפה (לפחות 40-50 בוטנים)
- קושרים בצורת שרשרת.
- תולים במקום קבוע .
2. מזנון אצטרובלי
החומרים: אצטרובל מבוגר- כזה שפתוח לגמרי, חוט ארוך, סוגי זרעים .
אופן ההכנה: קושרים חוט ארוך לחלקו העליון של האצטרובל ומשתמשים
בעלעלים הפתוחים כמדפים לסוגי מזון שונים:זרעים, רימות, פירורי לחם ועוד
תולים במקום קבוע.
ניתן לצפות בציפורים המתנדנדות על המזנון.
3. פעמון פשטידה
החומרים: קמח, מים, קערה, זרעונים שונים – אפשר גרעיני חמנייה קלופים
ולא קלויים.
אופן ההכנה: מכינים גוש בצק מקמח ומים. מצמידים לבצק זרעונים קטנים
מכל הסוגים.
בגוש הבצק – תוקעים מקל ואותו קושרים לחבל כך שאפשר יהיה לתלות את
גוש הבצק.
4. סלסילת – מזון
החומרים: סלסלה קטנה, חבל דק, סוגי מזון שונים.
אופן ההכנה: תולים את הסלסלה הפוך על חבל דק וממלאים במזונות שונים.
5. בניית מתקני האכלה ממיכלים ממוחזרים כמו: קופסת חלב / בקבוק פלסטיק / קופסת
רוויון.
החומרים: קופסת מחזור קרטון / פלסטיק של 1-2 ליטר.(אפשר ½ ליטר) חוט, ענף דק
או עפרון, סוגי מזון, סכין חיתוך (יש להיזהר השימוש בליווי מבוגר בלבד).
אופן ההכנה:
1. חותכים לאורך הצד של הקופסה בסכין. (ראה דגם בחצר בית-הספר)
2. מנקבים חור בקצה העליון, משחילים בו חוט לתליה.
3. בחלק התחתון יוצרים מדף עמידה לציפור- מנקבים בחלקו התחתון ומתקינים עפרון או ענף דק.
4. מפזרים מזון בתחתית.
5. בחצר הגן תולים את המתקן – חישבו על מיקום נכון של מתקן האכלה ולאופן התקנתו.
פעילות פשוטה זו הופכת את חצר הגן לאתר של טבע.
ומאפשרת הנאה מההתרחשות סביב מתקני האכלה אשר מפתחת סבלנות וכישורי התבוננות.
בהמשך ילדי הגן יבצעו תצפיות ויבדקו מי הגיע השבוע לחצר הגן, אייך התנהגו הציפורים? ויספרו על המתרחש לחונכים בפגישות הבאות
נדידה
מפגש מספר 13
נושא: נדידה
ההבדל בין נדידה להגירה.
כיצד מוצאים העופות את הדרך
מפגש מספר 14
נושא: כיצד מוצאים העופות את הדרך?
פעילות שיא תלמידים, מורים, גננות והורים. בנושא צפרות בחצר בית הספר
או באבן העזר. אפשרות למשחק ריצפה בנושא צפרות.
קבלת שבת
מפגש מספר 15
פעילות קבלת שבת משותפת לתלמידי בית-הספר וילדי הגן בבית-הספר.